Beginners guide for SEO

Ranking high in search engines is essential for attracting new customers online. The higher your service/product or brand will rank, the greater the chance of conversion. In this article, we will take a closer look at the basics of SEO. What is SEO, and how can you apply it to your website today?

In this article:

Wat is SEO?

SEO is een term die online vaak wordt gebruikt. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met het optimaliseren van websites voor zoekmachines zoals Google.

Het doel van SEO is simpel: zo veel mogelijk organische bezoekers genereren online.

Voordelen van SEO

Een geoptimaliseerde website geniet fijne voordelen. We zetten ze op een rijtje.

SEO is gratis

Het zou on-Hollands zijn om dit voordeel niet als eerst te benoemen: het is gratis.

Met een goede SEO-strategie maak je meer kans dat jouw website hoog in de zoekresultaten verschijnt. Je hoeft hier niet verplicht geld aan uit te geven (door bijvoorbeeld Google Ads te gebruiken). Deze “gratis” zoekresultaten noemen we organische zoekresultaten.

Meer zichtbaarheid door SEO

Een website die is uitgerust met relevante zoekwoorden en kwalitatief goede content komt vaker en hoger naar boven in de zoekresultaten. Deze zichtbaarheid zorgt niet alleen voor meer potentiële bezoekers, maar straalt ook vertrouwen uit voor jouw merk.

Meer bezoekers door SEO

SEO zorgt ervoor dat je relevante bezoekers krijgt. Dit noemen we ook wel organisch verkeer. Door het verwerken van zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken, vergroot je de kans dat deze personen op jouw website uitkomen.

Relevant voor de langere termijn

Een kwalitatief goede pagina met relevante content kan jaren lang boven aan de zoekresultaten blijven staan. Zo kan deze pagina weken, maanden en zelfs jaren na publicatiedatum nog bezoekers genereren.

Nadelen van SEO

SEO is een fantastisch middel om meer bekendheid te genereren. Tóch brengt SEO ook een aantal nadelen met zich mee. We zetten ze voor je op een rijtje.

Resultaten SEO zijn niet direct meetbaar

Er is geen garantie voor direct resultaat. Nooit. SEO blijft een lopend proces wat weken, zelfs maanden kan duren. Dit is afhankelijk van onder andere hoe competitief je markt is, en hoe relevant je blijft.

SEO is een tijdrovend proces

In het verlengde van bovenstaande, is geduld en een lang termijn perspectief essentieel voor SEO. Het vergt doorzettingsvermogen. Het is belangrijk om relevant te blijven met je content. Dit is een proces wat constant aandacht nodig heeft.

Kennis over SEO is noodzakelijk

Het is belangrijk om up-to-date te blijven met de constante ontwikkelingen op gebied van SEO. Daarnaast is een goed doordacht plan op voorhand essentieel voor een succesvolle website. Zo’n plan vergt kennis, inzichten en grondig onderzoek.

Belangrijkste onderdelen van SEO

Dit artikel is gericht op SEO voor beginners, in de hoop dat je er écht wat aan hebt en deze kunt toepassen op jouw website. We gaan de belangrijkste elementen van SEO doornemen, met tips over het toepassen hiervan.

SEO kunnen we verdelen onder twee categorieën:

  • On-page SEO:
    Optimalisatie binnen de website
  • Off-page SEO
    Optimalisatie buiten de website

On-Page SEO

On-Page SEO gaat over alles wat op jouw webpagina staat. Dit bestaat uit:

  • Headings
  • Relevante teksten
  • Afbeeldingen en video’s
  • Alt tekst
  • Meta tag
  • Laadsnelheid
  • Interne en externe links.

Headings

Ook wel kopteksten genoemd. Met headings laat je aan Google weten waar de pagina’s over gaan. Daarnaast zorgen ze voor een betere leesbaarheid van iedere pagina.

Headings gaan van H1 t/m H6. In principe staat er maar één H1 heading op je pagina. Belangrijk is dat je deze voorziet van een zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. De overige headings kunnen ook voorzien worden van zoekwoorden, maar pas op dat je hetzelfde woord niet te vaak gebruikt waardoor je scheve zinnen gaat maken. Dit voelt als manipulatie.

Relevante teksten

Goede websites zijn voorzien van relevante teksten. Deze teksten zijn voorzien van veelgebruikte zoekwoorden, maar niet te veel. De beste teksten zijn de teksten die zijn voorzien van zoekwoorden en kwalitatief goede inhoud die de lezer verder helpen. Teksten zonder inhoud of diepgang die bewust worden volgepropt met zoekwoorden gaan het niet redden.

Google beoordeelt niet enkel op basis van het gebruik van keywords, maar ook op basis van relevantie. Als de lezer blij is, is Google dat ook. Google meet namelijk ook de tijd dat een bezoeker op je pagina spendeert.

Relevante afbeeldingen

Afbeeldingen zijn niet alleen een welkome onderbreking van een stuk tekst, maar dragen ook bij aan SEO.

Deze afbeeldingen worden voorzien van een zogenoemde alt-tekst. Een alt-tekst is de omschrijving van de inhoud van de foto. Google kan geen afbeeldingen zien, maar kan op basis van de alt-tekst wel bepalen of de afbeelding relevant is. Het is dus erg belangrijk dat je een afbeelding niet upload als `20240822.JPG´, maar hier relevante woorden voor gebruikt.

URL-structuur

URL staat voor Uniform Resource Loctator. Vrij vertaald naar het Nederlands: Uniforme Bronzoeker. Simpelweg staat dit voor het adres wat je bezoekt (zoals www.mansveltonline.nl).

Iedere pagina op de website is voorzien van een eigen URL, zoals www.mansveltonline.nl/pagina/. Het is belangrijk om met je URL duidelijk te maken waar de specifieke pagina over gaat.

Een handige tip is om je URL te voorzien van het belangrijkste zoekwoord. Houd deze zo kort mogelijk.

Lokale SEO

Lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie gericht op een specifieke regio. Dit zorgt ervoor dat de website lokaal beter vindbaar is. Met lokale SEO optimaliseren we jouw website om meer leads, bezoekers en bekendheid te genereren in jouw regio.

Off-page SEO

Off-Page SEO gaat over zoekmachineoptimalisatie buiten je website. Dit bestaat uit:

Linkbuilding

Met Linkbuilding bedoelen we het verkrijgen van backlinks naar jouw website. Backlinks zijn links van een externe website naar jouw website. Simpel gezegd: een link van jouw website op een andere website.

Backlinks spelen een belangrijke rol in SEO. Google deze ziet deze links als een soort doorverwijzing. Een betrouwbare website met een vermelding naar jouw website wekt vertrouwen. Backlinks bewijzen dat andere websites jouw content waardevol genoeg vinden om hun eigen bezoekers naar jouw website door te verwijzen.

Social media

Hoewel social media geen directe invloed heeft op je SEO, kan het wel een belangrijke rol spelen in het vergroten van de bekendheid van je website. Het structureel plaatsen van goede content kan leiden tot interactie van jouw bezoekers. Hoe meer interacties jouw content krijgt, des te groter de kans dat er meer backlinks naar jouw website ontstaan. Google ziet dit verkeer naar jouw website als een teken van populariteit en relevantie. 

Google Business Profile

Met Google Bedrijfsprofiel maak je een profiel aan voor jouw onderneming, waar je al je bedrijfsgegevens in kunt vullen, zodat deze direct zichtbaar is op Google en Google Maps.

Om optimaal gebruik van deze tool te maken, is het belangrijk dat je het profiel zo volledig mogelijk invult. Denk aan bedrijfsinformatie, openingstijden, foto’s, contactgegevens en het selecteren van de juiste categorieën. Een goed gevuld profiel wekt vertrouwen, wat weer bezoekers aantrekt. Een volledig ingevuld profiel draagt ook bij aan het gemak waarmee bezoekers de juiste informatie over jouw onderneming kunnen vinden. 

Meer over Google Bedrijfsprofiel vind je here.

Reviews

Reviews zijn een essentieel onderdeel als het gaat om de betrouwbaarheid van jouw merk, product of dienstverlening. Reviews kunnen door bezoekers worden gegeven op Google, maar daarnaast zijn er meerdere platformen zoals Trustpilot or Klantenvertellen.

In het geval van Google is het erg belangrijk om deze reviews bij te houden. Reageer op zoveel mogelijk reviews. Dit geldt ook voor de negatieve reviews. Maak hier gebruik van om de professionaliteit van jouw merk te laten zien. Je richt jezelf immers niet alleen tot die negatieve klant, maar ook tot de potentiële klanten die meekijkt en graag ziet hoe er met klachten wordt omgegaan.

Actief reageren op reviews wekt niet alleen vertrouwen bij Google, maar ook bij je potentiële klanten.

Afsluitende tips

Als het goed is, heb je nu voldoende informatie om zelf aan de slag te gaan!
Wij willen graag nogmaals benadrukken dat SEO een proces is. Geen eenmalige handeling. Geef het structureel tijd en aandacht en met de juiste strategie gaat het op de lange termijn zichzelf terugbetalen.

Met een goede basis SEO ben je niet direct verzekerd van hogere rankings en meer bezoekers. Het kost tijd voordat deze inspanningen worden beloond. Maar: de aanhouder wint! Blijf consistent in het optimaliseren van je website, verkrijgen van backlinks, maken van content en het bijhouden van de reviews. 

Als laatste willen we graag meegeven dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Zorg ervoor dat je content creëert waar je bezoekers écht wat aan hebben en hen verder helpt. Dan zit je altijd goed!

Robbert
Robbert

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *