Hoge posities in de zoekresultaten zijn essentieel voor het online aantrekken van nieuwe klanten. Hoe hoger je komt met jouw service/product, des te meer kans op een nieuwe klant. In dit artikel gaan we verder in op de basis van SEO. Wat houdt SEO in, en hoe kun je SEO toepassen op jouw website.
In dit artikel:
Wat is SEO?
SEO is een term die online vaak wordt gebruikt. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met het optimaliseren van websites voor zoekmachines zoals Google.
Het doel van SEO is simpel: zo veel mogelijk organische bezoekers genereren online.
Voordelen van SEO
Een geoptimaliseerde website geniet fijne voordelen. We zetten ze op een rijtje.
SEO is gratis
Het zou on-Hollands zijn om dit voordeel niet als eerst te benoemen: het is gratis.
Met een goede SEO-strategie maak je meer kans dat jouw website hoog in de zoekresultaten verschijnt. Je hoeft hier niet verplicht geld aan uit te geven (door bijvoorbeeld Google Ads te gebruiken). Deze “gratis” zoekresultaten noemen we organische zoekresultaten.
Meer zichtbaarheid door SEO
Een website die is uitgerust met relevante zoekwoorden en kwalitatief goede content komt vaker en hoger naar boven in de zoekresultaten. Deze zichtbaarheid zorgt niet alleen voor meer potentiële bezoekers, maar straalt ook vertrouwen uit voor jouw merk.
Meer bezoekers door SEO
SEO zorgt ervoor dat je relevante bezoekers krijgt. Dit noemen we ook wel organisch verkeer. Door het verwerken van zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken, vergroot je de kans dat deze personen op jouw website uitkomen.
Relevant voor de langere termijn
Een kwalitatief goede pagina met relevante content kan jaren lang boven aan de zoekresultaten blijven staan. Zo kan deze pagina weken, maanden en zelfs jaren na publicatiedatum nog bezoekers genereren.
Nadelen van SEO
SEO is een fantastisch middel om meer bekendheid te genereren. Tóch brengt SEO ook een aantal nadelen met zich mee. We zetten ze voor je op een rijtje.
Resultaten SEO zijn niet direct meetbaar
Er is geen garantie voor direct resultaat. Nooit. SEO blijft een lopend proces wat weken, zelfs maanden kan duren. Dit is afhankelijk van onder andere hoe competitief je markt is, en hoe relevant je blijft.
SEO is een tijdrovend proces
In het verlengde van bovenstaande, is geduld en een lang termijn perspectief essentieel voor SEO. Het vergt doorzettingsvermogen. Het is belangrijk om relevant te blijven met je content. Dit is een proces wat constant aandacht nodig heeft.
Kennis over SEO is noodzakelijk
Het is belangrijk om up-to-date te blijven met de constante ontwikkelingen op gebied van SEO. Daarnaast is een goed doordacht plan op voorhand essentieel voor een succesvolle website. Zo’n plan vergt kennis, inzichten en grondig onderzoek.
Belangrijkste onderdelen van SEO
Dit artikel is gericht op SEO voor beginners, in de hoop dat je er écht wat aan hebt en deze kunt toepassen op jouw website. We gaan de belangrijkste elementen van SEO doornemen, met tips over het toepassen hiervan.
SEO kunnen we verdelen onder twee categorieën:
- On-page SEO:
Optimalisatie binnen de website - Off-page SEO
Optimalisatie buiten de website
On-Page SEO
On-Page SEO gaat over alles wat op jouw webpagina staat. Dit bestaat uit:
- Headings
- Relevante teksten
- Afbeeldingen en video’s
- Alt tekst
- Meta tag
- Laadsnelheid
- Interne en externe links.
Headings
Ook wel kopteksten genoemd. Met headings laat je aan Google weten waar de pagina’s over gaan. Daarnaast zorgen ze voor een betere leesbaarheid van iedere pagina.
Headings gaan van H1 t/m H6. In principe staat er maar één H1 heading op je pagina. Belangrijk is dat je deze voorziet van een zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. De overige headings kunnen ook voorzien worden van zoekwoorden, maar pas op dat je hetzelfde woord niet te vaak gebruikt waardoor je scheve zinnen gaat maken. Dit voelt als manipulatie.
Relevante teksten
Goede websites zijn voorzien van relevante teksten. Deze teksten zijn voorzien van veelgebruikte zoekwoorden, maar niet te veel. De beste teksten zijn de teksten die zijn voorzien van zoekwoorden en kwalitatief goede inhoud die de lezer verder helpen. Teksten zonder inhoud of diepgang die bewust worden volgepropt met zoekwoorden gaan het niet redden.
Google beoordeelt niet enkel op basis van het gebruik van keywords, maar ook op basis van relevantie. Als de lezer blij is, is Google dat ook. Google meet namelijk ook de tijd dat een bezoeker op je pagina spendeert.
Relevante afbeeldingen
Afbeeldingen zijn niet alleen een welkome onderbreking van een stuk tekst, maar dragen ook bij aan SEO.
Deze afbeeldingen worden voorzien van een zogenoemde alt-tekst. Een alt-tekst is de omschrijving van de inhoud van de foto. Google kan geen afbeeldingen zien, maar kan op basis van de alt-tekst wel bepalen of de afbeelding relevant is. Het is dus erg belangrijk dat je een afbeelding niet upload als `20240822.JPG´, maar hier relevante woorden voor gebruikt.
URL-structuur
URL staat voor Uniform Resource Loctator. Vrij vertaald naar het Nederlands: Uniforme Bronzoeker. Simpelweg staat dit voor het adres wat je bezoekt (zoals www.mansveltonline.nl).
Iedere pagina op de website is voorzien van een eigen URL, zoals www.mansveltonline.nl/pagina/. Het is belangrijk om met je URL duidelijk te maken waar de specifieke pagina over gaat.
Een handige tip is om je URL te voorzien van het belangrijkste zoekwoord. Houd deze zo kort mogelijk.
Lokale SEO
Lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie gericht op een specifieke regio. Dit zorgt ervoor dat de website lokaal beter vindbaar is. Met lokale SEO optimaliseren we jouw website om meer leads, bezoekers en bekendheid te genereren in jouw regio.
Off-page SEO
Off-Page SEO gaat over zoekmachineoptimalisatie buiten je website. Dit bestaat uit:
- Linkbuilding
- Social media
- Google Bedrijfsprofiel
Linkbuilding
Met Linkbuilding bedoelen we het verkrijgen van backlinks naar jouw website. Backlinks zijn links van een externe website naar jouw website. Simpel gezegd: een link van jouw website op een andere website.
Backlinks spelen een belangrijke rol in SEO. Google deze ziet deze links als een soort doorverwijzing. Een betrouwbare website met een vermelding naar jouw website wekt vertrouwen. Backlinks bewijzen dat andere websites jouw content waardevol genoeg vinden om hun eigen bezoekers naar jouw website door te verwijzen.
Social media
Hoewel social media geen directe invloed heeft op je SEO, kan het wel een belangrijke rol spelen in het vergroten van de bekendheid van je website. Het structureel plaatsen van goede content kan leiden tot interactie van jouw bezoekers. Hoe meer interacties jouw content krijgt, des te groter de kans dat er meer backlinks naar jouw website ontstaan. Google ziet dit verkeer naar jouw website als een teken van populariteit en relevantie.
Google Bedrijfsprofiel
Met Google Bedrijfsprofiel maak je een profiel aan voor jouw onderneming, waar je al je bedrijfsgegevens in kunt vullen, zodat deze direct zichtbaar is op Google en Google Maps.
Om optimaal gebruik van deze tool te maken, is het belangrijk dat je het profiel zo volledig mogelijk invult. Denk aan bedrijfsinformatie, openingstijden, foto’s, contactgegevens en het selecteren van de juiste categorieën. Een goed gevuld profiel wekt vertrouwen, wat weer bezoekers aantrekt. Een volledig ingevuld profiel draagt ook bij aan het gemak waarmee bezoekers de juiste informatie over jouw onderneming kunnen vinden.
Meer over Google Bedrijfsprofiel vind je hier.
Reviews
Reviews zijn een essentieel onderdeel als het gaat om de betrouwbaarheid van jouw merk, product of dienstverlening. Reviews kunnen door bezoekers worden gegeven op Google, maar daarnaast zijn er meerdere platformen zoals Trustpilot of Klantenvertellen.
In het geval van Google is het erg belangrijk om deze reviews bij te houden. Reageer op zoveel mogelijk reviews. Dit geldt ook voor de negatieve reviews. Maak hier gebruik van om de professionaliteit van jouw merk te laten zien. Je richt jezelf immers niet alleen tot die negatieve klant, maar ook tot de potentiële klanten die meekijkt en graag ziet hoe er met klachten wordt omgegaan.
Actief reageren op reviews wekt niet alleen vertrouwen bij Google, maar ook bij je potentiële klanten.
Afsluitende tips
Als het goed is, heb je nu voldoende informatie om zelf aan de slag te gaan!
Wij willen graag nogmaals benadrukken dat SEO een proces is. Geen eenmalige handeling. Geef het structureel tijd en aandacht en met de juiste strategie gaat het op de lange termijn zichzelf terugbetalen.
Met een goede basis SEO ben je niet direct verzekerd van hogere rankings en meer bezoekers. Het kost tijd voordat deze inspanningen worden beloond. Maar: de aanhouder wint! Blijf consistent in het optimaliseren van je website, verkrijgen van backlinks, maken van content en het bijhouden van de reviews.
Als laatste willen we graag meegeven dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Zorg ervoor dat je content creëert waar je bezoekers écht wat aan hebben en hen verder helpt. Dan zit je altijd goed!