Beter gevonden worden in Google? Maak dan een Google Bedrijfsprofiel aan! Wij vertellen je waarom.
In dit artikel:
Wat is Google Bedrijfsprofiel?

Met Google Bedrijfsprofiel creëer je een eigen bedrijfsprofiel binnen Google. In dit profiel kun je informatie over weergeven, zoals:
- Adres
- Openingstijden
- Contactgegevens
- Afbeeldingen
- Diensten / Producten
Daarnaast biedt het ook interactie met jouw klanten. Deze kunnen een review achterlaten, waar op gereageerd kan worden.
Waarom een Google Bedrijfsprofiel aanmaken?
Een Google Bedrijfsprofiel heeft meerdere voordelen.
Stel: er hangt een nare lucht in jouw woning. Je gaat met spoed op zoek naar een rioolspecialist in Utrecht. De kans is vrij groot dat je snel je smartphone pakt, Google opent, en op zoek gaat naar ‘Spoed Loodgieter Utrecht’.
Plaats nu jezelf in de schoenen van een loodgieter. Jouw doel is dat deze persoon gebruik gaat maken van jouw dienst. Dat houdt in: jouw dienst moet zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten. Het liefst bovenaan.

Wanneer je een Google Bedrijfsprofiel aanmaakt, en bijhoudt, vergroot je de kans dat jouw bedrijf beter gevonden wordt.
Voordelen van een Google Bedrijfsprofiel
Het gebruik van een Google Bedrijfsprofiel is goed voor je online aanwezigheid. Het helpt je om op te vallen bij potentiële klanten die in jouw regio op zoek zijn naar een dienst of product die jij aanbiedt.
Daarnaast biedt het ook inzicht in de interactie die een bezoeker heeft met jouw profiel. Zo krijg je inzicht in:
- Hoe vaak er op je profiel wordt geklikt
- Hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van het vermelde telefoonnummer
- Hoe vaak er wordt geklikt op de chatfunctie
- Hoe vaak er wordt doorgeklikt naar jouw website
Een ander bijkomend voordeel is de vermelding op Google Maps. Via Google Maps kan een bezoeker met één druk op de knop navigeren naar jouw bedrijf.
Google Bedrijfsprofiel aanmaken
We nemen je mee in het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel.
1. Maak je profiel aan
Een persoonlijk profiel is essentieel voor het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel. Zonder persoonlijk profiel kun je geen Bedrijfsprofiel aanmaken. Een persoonlijk profiel kun je hier aanmaken.
Starten met het aanmaken van een Bedrijfsprofiel begint hier.
2. Vul je bedrijfsnaam in
In het volgende veld mag je jouw bedrijfsnaam invullen. Het kan voorkomen dat de naam al bestaat. Geen paniek! Deze moet worden geverifieerd. Dit behandelen we bij stap 5.
3. Bedrijfsgegevens
Vervolgens worden er meerdere gegevens gevraagd over jouw bedrijf. Vul deze zo volledig mogelijk in. Kies ook voor de juiste bedrijfscategorie. Dit is erg belangrijk, omdat het Google helpt om jouw bedrijf in de juiste zoekopdrachten te tonen.
4. Fysieke locatie
Als je een bezoeklocatie hebt, vul dan ‘Ja’ in en geef het adres op.
Heb je geen fysieke locatie? Kies dan ‘nee’ en geef de regio op waarin je actief bent.
5. Verifieer je bedrijf
Wanneer alle gegevens zijn ingevuld, wil Google gaan verifiëren dat je de eigenaar bent van het bedrijf. Deze verificatie kan op twee verschillende manieren.
- Postadres: er wordt een code per post naar het postadres verzonden. Normaliter duurt dit enkele dagen.
- Telefoon of e-mail: soms is een verificatie per telefoon of e-mail al voldoende. Dit is afhankelijk van het bedrijfstype.
6. Aan de slag!
Wanneer je volledig bent geverifieerd kun je gebruik maken van alle functies van Google Bedrijfsprofiel. Om optimaal gebruik te maken van Google Bedrijfsprofiel, kun je alvast gegevens toevoegen zoals openingstijden, afbeeldingen, bedrijfsomschrijving en omschrijving van je producten/diensten.
Tips voor het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel
Om alle voordelen van je Google Bedrijfsprofiel te benutten, is het belangrijk om je profiel up-to-date te houden. We geven je graag de volgende tips mee.
Blijf actueel
Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens actueel blijven. Denk bijvoorbeeld aan adres, openingstijden (ook bij feestdagen) en contactgegevens.
Logo
Voeg een logo toe aan je bedrijfsprofiel. Dit creëert herkenbaarheid (en herkenbaarheid creëert vertrouwen).
Afbeeldingen
Voeg foto’s en/of afbeeldingen toe van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het pand, dienst, service, product of personeel. Je kunt je profiel ook voorzien van een omslagfoto. Houd rekening met de volgende afmetingen
- Omslagfoto: 1080 x 608 pixels
- Profielfoto: 250 x 250 pixels
- Post: 800 x 600 pixels
Video
Naast afbeeldingen kun je ook een video toevoegen van maximaal 30 seconden
Behandel reviews
Google vertrouwt positieve reviews en ziet dit als een teken van betrouwbaarheid. Google Bedrijfsprofiel geeft je de mogelijkheid om reviews te ontvangen, en hierop te reageren. Zodoende kun je een slechte review direct oppakken (en wellicht ombuigen), of goede reviews van klanten erkennen. Overigens kun je naast de Google reviews ook de reviews van bijvoorbeeld Facebook of Trustpilot weergeven.
Posts
Je kunt posts toevoegen aan je profiel. Dit stelt je in staat om eenvoudig content te delen en je klanten te informeren over nieuwtjes, speciale acties, of aankomende evenementen. Deze berichten blijven een week zichtbaar, waardoor je je profiel altijd actueel houdt.
Afspraken inplannen
Als je werkt op afspraak, kun je de bezoekers de mogelijkheid bieden om direct een afspraak in te plannen. Deze kun je online kunt accepteren.
Vraag en antwoord
Klanten kunnen direct vragen aan je stellen, waar je antwoord op kunt geven. Zowel de vraag, als het antwoord is openbaar en voor iedereen inzichtelijk. Wanneer je dit goed en direct aanpakt, is dit goud waard voor je betrouwbaarheid.
Store visits
Wanneer je gebruik maakt van Google Ads, kun je met de functie ‘store visits’ eenvoudig zien of deze advertenties werken en je klanten naar je fysieke winkel brengen. Met deze optie kun je meten hoe effectief jouw online advertentie is voor je offline verkoop. Google doet dit door de locatie van ingelogde gebruikers te gebruiken (met een nauwkeurigheid van 90%) en bepaalt daarmee of iemand jouw winkel heeft bezocht.
Veelgemaakte fouten (en hoe je dit kunt verbeteren)
Google Bedrijfsprofiel is een handig hulpmiddel, dat staat inmiddels wel vast. Tóch worden er nog regelmatig fouten gemaakt waarmee het voordeel teniet wordt gedaan. Hieronder nemen we kort enkele van de meest voorkomende fouten door, en geven we tips om deze te voorkomen.
Verouderde gegevens
Wijzigingen in je contactgegevens, openingstijden of adres? Vergeet deze niet aan te passen!
Controleer of je gegevens nog actueel zijn, en voeg aanvullende informatie toe zoals bijvoorbeeld openingstijden tijdens feestdagen, aanvullende diensten en links naar je website. Een volledig ingevuld profiel wordt altijd gewaardeerd door je klanten.
Geen reactie op negatieve reviews
Een negatieve review ontvangen is altijd vervelend. Des te vervelender is het voor je klant als je er niet op reageert. Het niet reageren op een negatieve review komt op je klant over alsof je er niets om geeft, en draagt extra bij aan de frustratie van jouw klant. Daarnaast zijn er altijd potentiële klanten die meelezen. Niet reageren op negatieve reviews, al zijn ze nog zo onterecht, schetst een negatief beeld en zal ook hen afschrikken.
Reageer altijd op negatieve reviews. Doe dit op een positieve en constructieve manier. Hierdoor voelt de klant zich gehoord, en ziet je potentiële klant dat je betrokken bent en bereid bent om problemen op te lossen. Twee vliegen in één klap!
Niet vragen om reviews
Een van de meest onderschatte handelingen van bedrijven is het actief vragen naar reviews. Positieve reviews dragen enkel bij aan een betrouwbaar imago van je bedrijf.
Wanneer een klant op een positieve manier is geholpen, is er helemaal niets mis met het vragen van een review. Probeer dit zo makkelijk mogelijk te maken, door bijvoorbeeld een link in een mail mee te sturen. Hoe meer positieve reviews je verzamelt, des te betrouwbaarder jouw uitstraling.
Verouderde foto’s gebruiken
Een profiel zonder foto’s, of met oude foto’s komt niet betrouwbaar over. Denk bijvoorbeeld maar aan Tinder… Klanten willen graag op voorhand zien wat ze kunnen verwachten. Daarnaast zorgen frisse foto’s voor een betrouwbare uitstraling en creëren een imago van betrokkenheid.
Probeer regelmatig nieuwe en kwalitatieve foto’s toe te voegen van je werk, product/dienst, locatie en team. Zorg ervoor dat je foto’s gebruikt die een relevant beeld geven van jouw bedrijf.