Vindbaar in jouw regio met lokale SEO

Nieuwe klanten zijn belangrijk. Ondernemers beginnen vaak met binnenhalen van regionale klanten. In dit artikel draaien we de rollen om. Wat als regionale klanten op zoek gaan naar jou? Hoe mooi is dat?!

Lokale SEO zorgt voor regionale zichtbaarheid. Een website met een optimale lokale SEO-strategie kan je enorm helpen met het genereren van klanten in een bepaalde regio.

In dit artikel:

Vindbaar in jouw regio met Lokale SEO

Stel: je komt thuis na een lange dag en merkt een onaangename geur in huis. Een vieze riool lucht. Deze vieze lucht moet er zo snel mogelijk uit. Je ontvangt binnenkort gasten. Paniek!

Het probleem moet zo snel mogelijk verholpen worden. Het liefst door iemand in de buurt, dat is sneller. Maar wie? Grote kans dat je op dit punt een beroep doet op onze vriend: Google.

Blog Lokale SEO voorbeeld Google Rioolservice Willemen

Zoals in het voorbeeld hierboven (een van onze gewaardeerde klanten) is Lokale SEO van grote waarde.

Wat is Lokale SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimalisation’, zoekmachineoptimalisatie. Kortom: het optimaliseren van de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachines. Dit is een belangrijk onderdeel in het online genereren van klanten.

Lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie gericht op een specifieke regio. Dit zorgt ervoor dat jouw website lokaal beter vindbaar is. Met lokale SEO optimaliseren we jouw website om meer leads, bezoekers en bekendheid te genereren in jouw regio.

De afbeelding hierboven is een mooi voorbeeld van Lokale SEO.

Voor wie is Lokale SEO interessant?

Lokale SEO is interessant voor iedereen die meer naamsbekendheid wil in eigen regio. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lokale dienstverleners zoals klusbedrijven, kappers, stomerijen en autogarages
  • Winkels met een fysiek bezoekadres zoals kledingwinkels, speciaalzaken en dierenwinkels
  • Horecabedrijven zoals cafés, restaurants, bakkerijen en slagers

Ook de startende ondernemer heeft baat bij lokale SEO, omdat hier vaak minder concurrentie is, wat de kans op een hoog zoekresultaat verhoogt. Uiteraard geldt dit niet voor de drukke steden. Echter, in dit geval kan lokale SEO alsnog voor grote waarde zorgen door te focussen om de omringde kleinere dorpen.

Lang verhaal kort: lokale SEO is interessant voor iedereen die diensten en/of producten lokaal wil aanbieden.

Waarom is Lokale SEO belangrijk?

Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe smartphone. Wanneer je enkel op ‘smartphone’ zoekt, komen de grote jongens zoals MediaMarkt, Bol en Coolblue naar boven.

Maar wat als je jouw plaatsnaam erbij vermeld? In mijn geval: ‘smartphone Veghel’:

Zoals je ziet komen de lokale ondernemers bovendrijven.

Lokale SEO geeft lokale ondernemers de handvaten om tóch meer zichtbaar te zijn ten opzichte van de grote spelers in de markt.

Gebruik je Google op je smartphone? Dan geeft Google de voorkeur geeft aan regionale resultaten. Op basis van gps-signalen en het IP-adres van jouw smartphone kan Google bepalen waar jij je bevindt. Vervolgens geeft het de voorkeur aan resultaten bij jou in de buurt.

Probeer maar eens op een voor jou onbekende locatie te Googelen naar een restaurant of supermarkt in de buurt…

Factoren voor Lokale SEO zoekresultaten

Zoekresultaten worden op basis van onderstaande punten bepaald.

Relevantie

Is de informatie op jouw website relevant aan de zoekopdracht?

Afstand en locatie

Hoe korter de afstand van de gebruiker en het lokale zoekresultaat, des te groter de kans dat dit bedrijf wordt getoond in de zoekresultaten.

Online aanwezigheid

Bekendheid van het bedrijf. Hier wordt gekeken naar online vermeldingen, reviews en backlinks.

On-Page SEO

Is de pagina gevuld met relevante (lokale) content?

Google Bedrijfsprofiel

Voorheen Google Mijn Bedrijf. Dit is een essentieel onderdeel van lokale SEO. Lees ons artikel over Google Bedrijfsprofiel voor meer informatie en tips om deze te optimaliseren.

Hoe optimaliseer ik mijn website voor Lokale SEO?

Tijd om de handen uit de mouwen te steken. We gaan je wat tips geven om de Lokale SEO op jouw website te optimaliseren.

In dit artikel gaan we ervan uit dat jouw Google Bedrijfsprofiel is geoptimaliseerd. Is dit nog niet het geval? Doe dit dan eerst even. Daarna kun je aan de slag met onderstaande stappen om jouw website lokaal beter zichtbaar te maken.

1. Lokaal zoekwoordonderzoek

SEO begint met zoekwoordonderzoek. Kruip in de huid van je potentiële klant. Waar zoekt deze naar? Maak hier een selectie van. Maak het vervolgens lokaal door de plaatsnaam toe te voegen. Dus zoekterm + plaatsnaam.

2. Lokale landingspagina’s

Maak een lokale landingspagina. Een pagina die is gericht op jouw dienst/product + plaatsnaam, gevuld met de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek.

Als je in meerdere regio’s gevonden wil worden, maak dan meerdere landingspagina’s per plaats. Vul iedere landingspagina met originele en relevante content voor de betreffende plaatsnaam.

Geef iedere lokale landingspagina een relevante URL. Zo laat je direct aan Google weten op welk gebied je pagina gericht is. Bijvoorbeeld:

  • /cadeauwinkel-eindhoven/
  • /cadeauwinkel-utrecht/
  • /cadeauwinkel-rotterdam/

Bekijk dit artikel met tips voor het optimaliseren van jouw landingspagina.

3. Relevante content

Er gaat niets boven content. Goede content is informatief voor zowel je bezoeker, als Google. Google kan op basis van de content bepalen waar de pagina over gaat. Daarnaast kan het op basis van het gedrag van je bezoekers bepalen of het relevant is. Dus: maak kwalitatieve en relevante content, gericht op jouw doelgroep en regio.

Bij het maken van content kun je denken aan:

  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Portfolio

Denk bij het maken van content altijd aan de relevante zoektermen. Plaats deze duidelijk in de titels, subtitels en meta-teksten.

4. Optimaliseer jouw website voor Lokale SEO

Optimaliseer je website. Dit houdt in:

  • Maak lokale landingspagina’s zichtbaar. Bijvoorbeeld door deze te plaatsen onder een kopje ‘Ons werkgebied’ of ‘Vestigingen’.
  • Link relevante content naar de lokale pagina’s
  • Probeer regionale backlinks te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan relevante branche- of ondernemersverenigingen in jouw regio. Schrijf een gastblog, of ga de samenwerking aan met een lokaal bedrijf. Een link naar jouw website wordt gezien als een positieve verwijzing, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van jouw website.

5. Optimaliseer jouw website voor alle apparaten

Zorg voor een snelle en mobiel-vriendelijke website. Niet iedereen Googelt op zijn/haar laptop. Hoe vaak pak je zelf je smartphone om even wat te Googelen?

6. Houd je Google Bedrijfspagina up-to-date

Google Bedrijfsprofiel is en blijft een belangrijk onderdeel in lokale SEO. Hoe beter je deze bij blijft houden, des te meer Google ziet dat je relevant bent (en hoger kan scoren). Blijf deze bijhouden:

  • Zorg er voor dat alle gegevens altijd zijn bijgewerkt
  • Probeer zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Belangrijk zijn het aantal reviews en de kwaliteit (aantal sterren) van de review. Ook de negatieve reviews zijn belangrijk. Reageer op iedere review. Dit zorgt voor zichtbare betrokkenheid en betrouwbaarheid.
  • Voeg regelmatig nieuwe foto’s toe
  • Koppel (actieve) social media accounts aan je profiel, zodat Google ziet dat je actief bent

Start vandaag met Lokale SEO!

We hopen dat deze blog je inzichten heeft gegeven en heeft geholpen met het opzetten van je lokale SEO-strategie, zodat je sneller lokaal gevonden wordt!

Heb je vragen of wil je Lokale SEO liever uitbesteden? Dat kan.
Neem contact op en ik help je graag verder.

Robbert
Robbert

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *