Een landingspagina moet zoveel mogelijk bezoekers aantrekken en aanzetten tot actie. Het maximale eruit halen! In dit artikel gaan we verder in op de landingspagina. Wat is het? En hoe optimaliseer je deze pagina?
In dit artikel:
Wat is een landingspagina?
De naam landingspagina zegt het eigenlijk al. Dit is de pagina waarop je bezoeker “landt” nadat deze op een zoekresultaat of advertentie heeft geklikt. Denk aan een Google zoekresultaat, of een advertentie op social media.
Stel je voor: je zoekt op Google naar een leuk cadeau, zoals een snackplankje voor een kind. Google laat de meest relevante resultaten zien, in dit geval een van onze gewaardeerde klanten.

Deze specifieke productpagina van het snackplankje van fungeert nu als landingspagina (deze vind je hier). De link van dit zoekresultaat verwijst immers niet naar de homepagina, maar de winkelpagina van het artikel.
Verschil tussen landingspagina en homepagina
Een landingspagina wordt soms verward met een homepagina. Niet geheel onterecht: bezoekers kunnen middels beide pagina’s op je website belanden. Het grootste verschil is het doel van de pagina.
Homepagina
Een homepagina informeert. Het is een soort visitekaartje wat verteld wat voor diensten, producten of services worden aangeboden. Een goede homepagina nodigt uit om andere pagina’s te bekijken Denk bijvoorbeeld aan een product/dienst pagina, over mij/ons pagina, en een blogpagina.
Landingspagina
Een landingspagina heeft een heel specifiek doel: conversie.
Een landingspagina is geoptimaliseerd voor één specifieke dienst of product. Het ultieme doel van een landingspagina is het aanzetten tot actie. Denk hierbij aan:
- Contact opnemen
- Een offerte aanvragen
- Aanmelden voor een nieuwsbrief
- Kopen van een product, dienst of cursus
Een landingspagina is volledig gefocust op dit doel, met zo min mogelijk afleidingen naar andere pagina’s.
Landingspagina’s worden veel ingezet bij betaalde advertentiecampagnes. Denk bijvoorbeeld aan Google of sociale media. De investering in deze campagnes wil je graag terugverdienen, waardoor een sterke en goed gestructureerde landingspagina essentieel is om het maximale eruit te halen.
Eigenschappen van een goede landingspagina
Een sterke landingspagina komt niet uit de lucht vallen. Deze pagina’s zijn vaak goed doordacht. Houd rekening met de volgende punten wanneer je start met het maken van jouw landingspagina.
1. Duidelijke titel
De eerste twee seconden zijn cruciaal voor een pagina. Dit is de tijd die we nemen om te beslissen of we blijven of wegklikken. Belangrijk is dat je een titel kiest die duidelijk, compact en pakkend is. Welk probleem kan jouw product/dienst oplossen?
2. Pakkende intro
Na de titel komt een krachtige intro. Houd deze kort en bondig. Probeer de bezoeker zoveel mogelijk te triggeren met voordelen, unieke verkoopargumenten en krachttermen. De bezoeker moet het idee (of gevoel) krijgen dat jouw pagina/product/dienst hetgeen is wat hij/zij zoekt.
Benadruk de voordelen die jouw aanbod heeft en de eventuele problemen die het oplost. Eindig met een duidelijke call to action, zoals bijvoorbeeld een knop.
3. Visuele elementen
Korte opdracht: probeer de komende 3 seconden niet aan een vliegtuig te denken.
Gelukt? Nee? Tóch het beeld van een vliegtuig in je hoofd gehaald? Dat is niet zo gek.
Mensen zijn visueel ingesteld, waardoor foto’s en video’s van onschatbare waarde kunnen zijn. Deze kunnen jouw teksten ondersteunen en kracht bijzetten. Daarnaast zorgen deze voor een betrouwbaardere uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan een foto van jezelf, een eerder project, of een tevreden klant met een van jouw producten.
4. Call to Action (CTA)
We hebben deze al even kort aangetikt in punt 2. Echter, een CTA verdient zijn eigen punt.
Een CTA is een knop die aanzet tot actie, bijvoorbeeld ‘vraag een gratis offerte aan’. Zorg ervoor dat deze knop duidelijk zichtbaar is. Je kunt deze laten opvallen door middel van een opvallende kleur en een pakkende tekst die aanzet tot klikken (‘meld je nu aan en ontvang de eerste 3 maanden gratis’). Je mag deze knop vaker gebruiken op je landingspagina. Pas op dat je deze niet té vaak gebruikt, dat kan pusherig overkomen.
5. Sociaal bewijs
Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat jouw landingspagina vertrouwen uitstraalt. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! Dit kun je overlaten aan jouw eerdere tevreden klanten. Denk hierbij aan:
- Geschreven reviews op jouw website
- Geschreven reviews op platformen zoals Google of Trustpilot
- Quotes (Citaten)
- Logo’s van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van jouw aanbod

6. Snel en mobiel vriendelijk
Een snelle laadtijd is cruciaal voor jouw landingspagina. Dit geldt overigens voor je hele website. Zorg er ook voor dat jouw website, en vooral de landingspagina, is geoptimaliseerd voor alle apparaten zoals een smartphone of tablet. Dit helpt je niet alleen scoren in Google (helpt in de rankings), maar ook bij je bezoekers.
Afsluitend
Een goede landingspagina kan het verschil maken tussen een bezoeker die direct vertrekt, en een bezoeker die klant wordt. Zorg ervoor dat je landingspagina duidelijk, overtuigend, betrouwbaar en doelgericht is.
Dat gaat je zeker lukken!
Landingspagina of website laten maken? Besteed het uit!
Als ZZP’er heb je al genoeg aan je hoofd. Je wilt je klanten helpen, je bedrijf laten groeien en je diensten aanbieden. Wellicht kunnen wij wat voor je betekenen!
Bij Mansvelt Online help ik jou met het maken van een professionele en converterende landingspagina met één simpel doel: resultaat behalen.
Neem contact met me op en wellicht drinken we binnenkort een kop koffie!